Ликвидационная отчетность

Ліквідаційна звітність підприємця

«Що таке “ліквідаційна звітність” і як її подавати?» – це, напевно, одне з найпопулярніших питань, що виникає у підприємців, які хочуть закритися. Однак, як не дивно, це найтаємничіша звітність… Бо про неї ані в податковому кодексі, ані в підзаконних нормативно-правових актах майже нічого немає.

Чому вона взагалі – «ліквідаційна»?

Ні, не тому що підприємець вже надав до ЦНАПу заяву про закриття – і він вже не підприємець, оскільки закрився.

Вона «ліквідаційна» тому, що надається до завершення періоду, за який ви її подаєте.

Зокрема, наприклад, декларацію з єдиного податку платник такого податку 2 групи має надавати 1 раз на рік протягом 60 днів після завершення року, за який він її надає. Однак, якщо він закрився у травні, навіщо чекати кінця року, щоб її подати?

Він її може надати до податкової і в травні, і в червні, але на декларації однаково зазначається, що вона – «за рік», бо для цього підприємця встановлено річний термін звітування. Ну, а оскільки, у зв’язку з ліквідацією він її надає до податкової раніше, ніж цей рік завершився (всередині року/періоду), вона і називається «ліквідаційна» – і на ній робиться відповідна позначка.

Разом із тим потрібно розуміти, що за певних обставин звітність, яку підприємець надає після своєї ліквідації, може і не мати статусу «ліквідаційної». Так буває, коли терміни її надання дозволяють дочекатися звітного періоду.

Ну, наприклад, ФО-П – платник єдиного податку 2 групи закрилася 25 грудня. Отже, немає жодної потреби бігти і подавати звітність в останні дні, що залишилися до Нового року. Звітність  можна надати і після свят, у січні.

Але, оскільки її вже буде подано після завершення періоду, за який вона надається, тобто у свій звичайний термін, позначку про те, що вона «ліквідаційна», робити не потрібно. Вона надається просто як звичайна звітність.

Яку звітність необхідно надати після ліквідації

Що надавати – залежить від того, на якій системі оподаткування ви були на момент закриття і чи були у вас наймані працівники.

Якщо найманих працівників не було і на момент закриття ви є:
1) платником єдиного податку – вам необхідно надати:
– Податкову декларацію платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця;
– Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску;

2) на загальній системі оподаткування –  вам слід надати:
– Податкову декларацію про майновий стан і доходи;
– Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску.

Якщо ж у вас були наймані працівники, то додатково до вищепереліченої звітності необхідно також надати Звіт із ЄСВ за найманими працівниками та Податковий розрахунок сум доходу, нарахованих (сплачених) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (Форма 1-ДФ).

Терміни надання

На цей час відповідно до чинного законодавства встановлено чіткий термін подання лише для звіту з ЄСВ та декларації про доходи.

Зокрема, підприємець має надати «Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску» і «Податкову декларацію про майновий стан і доходи» протягом 30 днів після дня ліквідації.

Для звітності з єдиного податку («Податкова декларація платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця») жодних термінів надання не встановлено. Окрім звичайних граничних термінів надання звітності. Разом із тим, щоб не забути про цю звітність,  рекомендовано надавати її разом зі звітністю з ЄСВ.

Отже, якщо, наприклад, ви надали вашу заяву про закриття до ЦНАПу 27 травня, то ліквідаційну звітність необхідно надати не пізніше 26 червня. Якщо ви не мали найманих працівників і були на загальній системі, ви надаєте звіт із ЄСВ та декларацію про доходи. Якщо ж були на єдиному податку, – звіт із ЄСВ і декларацію з єдиного податку.

Як надавати

Якщо у вас є чинний електронний цифровий підпис і до моменту ліквідації ви підписали «Заяву про приєднання до договору про визнання електронних документів», то у такому випадку звіт із ЄСВ («Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску») ви можете надати в електронному вигляді, наприклад в електронному кабінеті на сайті ДПС України.

Решту звітності, якщо вона подається до завершення податкового періоду (тобто в середині періоду), можна надати до податкової винятково у паперовому вигляді.

Це можна зробити або надавши звітність безпосередньо до податкового органу (самостійно чи через вашого представника, який діє на підставі довіреності), або направивши звітність засобами поштового зв’язку (через «Укрпошту») поштовим відправленням з описом вкладень та повідомленням про вручення.

Разом із тим, якщо встановлені терміни надання звітності дозволяють дочекатися  завершення податкового періоду, то решту звітності також можна надати в електронному вигляді. За умови, якщо на момент вашої ліквідації ви підписали «Заяву про приєднання до договору про визнання електронних документі» – і термін дії вашого ключа ЕЦП ще не завершився.

Наприклад, якщо ви були на загальній системі й подали заяву про ліквідацію, ну, нехай 10 грудня, то звіт із ЄСВ можете надати в електронному вигляді як у грудні (з позначкою «ліквідаційний»), так і в січні – до 9 січня (вже без позначки «ліквідаційний»). А от декларацію про доходи в електронному вигляді ви зможете надати тільки дочекавшись завершення року – у січні (до 9 січня). До цього моменту декларацію про доходи можна буде надати лише у паперовому вигляді.

Сплата податків

У разі надання ліквідаційної звітності нарахування податків в особовій картці відбувається в день надання такої звітності.

Тобто, якщо, як у нашому випадку, з ФО-П, яка закрилая 27 травня, ви надасте звіт із ЄСВ, скажімо, 10 червня, то ЄСВ за квітень і травень нарахується у вашій особовій картці саме 10 червня. Аналогічно буде і з єдиним податком, якщо ви – платник єдиного податку третьої групи.

З огляду на це потрібно спочатку сплатити податки – і лише потім, скажімо, на наступний день, надавати звітність. В іншому разі, якщо не сплатити податок завчасно, у вас у день надання ліквідаційної звітності виникне податковий борг, а після сплати податку вам додатково нарахують фінансову санкцію, пеню та ще й адміністративний штраф (якщо встигнуть).

Зразки заповнення «ліквідаційних» звітів

Наведу декілька прикладів заповнення ліквідаційних звітів із єдиного податку ЄСВ та податку на доходи із зазначенням певних особливостей та нюансів. Наприклад, вважатимемо, що наш підприємець закрився 27 травня 2019 року, – і розглянемо 3 варіанти заповнення: якби він був на загальній системі, на єдиному податку другої групи і на єдиному податку третьої групи.

Зверніть увагу, що позначка «ліквідаційна» на звіті вже надрукована, але ви можете написати її і власноруч.

Податкова декларація про майновий стан і доходи

Тут є три нюанси, які я виділив червоними прямокутниками: вгорі пишемо, що вона «ліквідаційна», зазначаємо, що вона – за рік, у рядку 8 ставимо позначку в полі категорії платника «особа, яка припинила підприємницьку діяльність» і зазначаємо дату ліквідації.

Декларація про доходи ліквідаційна

Решта полів заповнюється, як у звичайній декларації.

Податкова декларація платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця

Платник єдиного податку 2 групи.
Тут теж є три нюанси, на які потрібно звернути увагу: вгорі – позначка «ліквідаційна», ставимо позначку, що декларація – «за рік», ну, і в третьому розділі суму єдиного податку за ІІ квартал зазначаємо лише за 2 місяці (квітень – травень), оскільки ФО-П у нашому прикладі закрилася у травні.

Ліквідаційна декларація по єдиному податку

Решта полів заповнюється, як у звичайній декларації.

Платник єдиного податку третьої групи.
Тут ще простіше: вгорі – позначка «ліквідаційна», ставимо позначку, що наша декларація – за півріччя (6 місяців). Адже ФО-П у нашому прикладі закрилася у травні.

Ліквідаційна звітність підприємця - як її надавати

Далі – все, як звичайно.

Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску

На відміну від попередніх декларацій, у звіті з ЄСВ є багато нюансів, які потрібно враховувати. Існує одна типова помилка, якої припускаються підприємці, котрі реєструвалися дуже давно і потім не змінили свої КВЕДи 2005 на КВЕД 2010.

Загальна система

Ліквідаційний звіт по ЄСВ

Зверніть увагу: у звіті з ЄСВ вже не потрібно вгорі писати «Ліквідаційна», для цього є відповідна позначка в рядку 7 декларації.

У рядку 3 необхідно зазначити саме код територіального органу, а не код податкової. Наприклад, якщо ваша ФО-П зареєстрована у Московському районі м. Харкова, потрібно зазначити саме код Московського району (в системі ДПС) – 2034. Хоча сам звіт ви надаватимете до Київського управління ГУ ДПС у Харківській області, яке саме по собі має код – 2031. Таке кодування пов’язане зі старим територіальним поділом, коли у кожному районі була своя податкова, тоді як зараз одне управління адмініструє декілька районів.

У рядку 4 потрібно зазначати саме ваш основний КВЕД, а не той, за яким ви працювали. З огляду на це інформація в цьому рядку може не збігатися з інформацією в декларації з єдиного податку. Адже за основними КВЕДами ви діяльність могли і не здійснювати, тоді як у декларації з єдиного податку зазначаються саме ті КВЕДи, за якими ви працювали.

У рядку 5 зазначається дата вашої ліквідації, у нашому випадку – 27 травня 2019 року.

У рядку 6 потрібно конкретизувати, на якій саме системі ви працювали, то ж ставимо позначку  навпроти рядка «Загальна система» та зазначаємо проміжок дат, коли ви перебували на цій системі. Зверніть увагу: незважаючи на те, що ви припинили свою підприємницьку діяльність 27.05.2019 року, в цьому рядку ви зазначаєте останнє число місяця, у якому закрилися, у нашому випадку – 31.05.2019 року.

Переходимо до заповнення другого аркуша звіту з ЄСВ.

Ліквідаційна звітність підприємця - як її надавати

Як бачите, таблицю ми заповнюємо лише за ті місяці, в яких ми працювали. Якщо,  перебуваючи на загальній системі, ми не отримували дохід (подавали декларацію про доходи з прочерками), графу 3 можна залишити незаповненою. Решту таблиці заповнюємо так, як звичайно, та вираховуємо ЄСВ виходячи з мінімального розміру заробітної плати.

Платник єдиного податку

Ліквідаційна звітність підприємця - як її надавати

На першому аркуші звіту – все точнісінько так, як і у звіті з ЄСВ на загальній системі оподаткування (можете почитати трохи вище, якщо пропустили опис для загальної системи), лише в рядку 6 ставимо позначку навпроти «ФО – на спрощеній системі оподаткування» та зазначаємо період перебування. Як я вже писав вище, незважаючи на те, що наша ФО-П закрилася 27.05.2019 року, тут ми зазначаємо останнє число місяця, в якому вона закрилася, – 31.05.2019 року.

Ну, і звісно, якщо протягом року підприємець був як на загальній системі, так і на єдиному податку, потрібно буде заповнити два рядки, а не один, зазначивши в кожному відповідний період перебування на одній та на іншій системі.

Заповнення таблиці на 2 аркуші звіту дещо відрізняється від загальної системи. Як бачите, в графі 3 таблиці ми зазначаємо суму мінімальної заробітної плати – незалежно від того, чи отримувала наша ФО-П дохід у цей період, чи ні:

Ліквідаційна звітність підприємця - як її надавати

Ну, і в графі 2 «код категорії ЗО» зазначаємо «6» – код платника єдиного податку. Тоді як для загальної системи – це цифра 5.

Типова помилка «старих» платників

Якщо ваша ФО-П зареєстрована дуже давно і ви не змінили в єдиному державному реєстрі ваші КВЕД 2005 на нові КВЕД 2010, то під час заповнення звіту з ЄСВ в електронному кабінеті автоматично “підтягнеться” основний КВЕД у форматі КВЕД 2005.

Як ось у цьому прикладі:

Ліквідаційна звітність підприємця - як її надавати

Як бачите, ці КВЕДи – «трьохзначні», вони складаються із 5 цифр (на відміну від КВЕД 2010).

Так от: це НЕ правильно!!!

Вам потрібно скористатися таблицею зпівставлень на сайті Держстату. Знайти там ваш КВЕД 2005 і, клацнувши на ньому, отримати КВЕД 2010.

Ліквідаційна звітність підприємця - як її надавати

Запам’ятайте: у звіті з ЄСВ необхідно зазначати основний КВЕД саме у форматі КВЕД 2010. Якщо ж ви цього не зробите, Квитанція №2 надійде з відмовою та позначкою, що ваш звіт не прийнято («пакет не прийнято»), із зазначенням  причини неприйняття:

Ліквідаційна звітність підприємця - як її надавати

А тепер – головне!
Як свідчить мій особистий досвід, під час надання звіту з ЄСВ у паперовому вигляді працівники податкової інспекції дуже часто в рядку 4 вводять старий КВЕД 2005, навіть якщо в самому звіті підприємець зазначив новий КВЕД 2010.

Вочевидь це пов’язано з тим, що зазвичай це поле заповнюється автоматично інформацією, яка “підтягується” з бази. То ж, якщо ви особисто надаєте звіт із ЄСВ до податкової, обов’язково зверніть увагу інспектора на те, що в рядку 4 потрібно зазначати саме той КВЕД, який ви написали у звіті, а не той, який у нього «підтягнувся» автоматично.

Якщо він цього не зробить, то з Пенсійного фонду (у випадку звітності з ЄСВ другу квитанцію виставляє саме пенсійний фонд, а не ДПС України) Квитанція №2 надійде з позначкою, що ваш звіт не прийнято.

Якщо ж ви направляли звітність поштою, то у такому випадку зайдіть до вашого електронного кабінету на сайті ДПС України та перевірте, чи правильно співробітник податкової зазначив КВЕД. І якщо там зазначено КВЕД 2005 замість КВЕДу 2010, який ви написали у звіті, і поряд зі звітом наявна Квитанція № 2 з відмовою, – пишіть скаргу на дії податківців та вимагайте внесення відповідних виправлень.

За матеріалами: https://ukrpravo.biz/likvidatsiyna-zvitnist-pidpryyemtsya-yak-yiyi-nadavaty.html